ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

ԱՄԷ-ում հայտնաբերված նեստորական եկեղեցու ավերակների հետքերով

ԱՄԷ-ում հայտնաբերված նեստորական եկեղեցու ավերակների հետքերով
05.02.2013 | 11:35

Այսօր ԱՄԷ-ն գրեթե բոլորի համար ասոցացվում է բարձրահարկ շենքերով, զվարճանքի վայրերով, թանկարժեք հյուրանոցներով, ծովափնյա հանգստով: Սակայն, եթե ուսումնասիրենք երկրի պատմությունը, աշխարհագրությունը, աչքի անցկացնենք պատմական ժառանգությունը, կարող ենք վերը նշվածներից ավելի հետաքրքիր վայելքներ գտնել:
Այս փնտրտուքներն ինձ հասցրին Աբու Դաբի մայրաքաղաքից 250 կմ հարավ-արևմուտք գտնվող Սիր Բանի Յաս կղզի: Կղզին այսօր պատմական արգելոց է, որտեղ Աբու Դաբիի կառավարության անմիջական հսկողությամբ պահպանվում են ԱՄԷ-ի վայրի բնության` կենդանական և բուսական աշխարհի ներկայացուցիչները և գրեթե 36 հնավայր: Արգելոցը զբաղեցնում է ավելի քան 87 քառ. կմ տարածք: Այն հիմնադրվել է ԱՄԷ-ի առաջին նախագահ Շեյխ Զայեդ բին Սուլթան ալ Նահյանի նախաձեռնությամբ: Սիր Բանի Յաս կղզու պատմությունը բավական գրավիչ է. կղզին բնակեցվել է գրեթե 7500 տարի առաջ: Իսկ անունը ծագում է այստեղ բնակություն հաստատած բանիյաս ցեղի անունից:
Բանի Յասը բնական կղզի է: Հատկապես շեշտում եմ սա, քանի որ դուք գիտեք` ԱՄԷ-ում պարբերաբար արհեստական կղզիներ են հիմնադրվում, որոնք օգտագործվում են տարբեր նպատակներով: Իսկ այս կղզին իր բնական դիրքով հատման կետ է հանդիսանում հարևան կղզիների համար: Կար ժամանակ, երբ եվրոպական երկրները մեծ հետաքրքրությամբ ուսումնասիրում էին իրենց դեռ անհայտ Պարսից ծոցի բնակավայրերը: Իրենց նոր հայտնագործությունները, տպավորությունները տեղ էին գտնում ժամանակակից թերթերում, տեղեկատուներում: Դրանցից մեկն էլ թերթելիս վենետիկցի զարդեր պատրաստող վարպետ Գասպարո Բալբին 1590 թ. կարդաց Սիր Բանի Յաս կղզու մասին: Այնտեղ նշվում էր, որ կղզու շրջակայքում շատ մարգարիտ կա: Սա եվրոպական աղբյուրներում կղզու մասին առաջին հիշատակությունն է: Հատկապես բրիտանացիները, հետագայում ավելի տարված լինելով Պարսից ծոցի տարածքով, 1820-1850-ական թթ. խորությամբ ուսումնասիրեցին Սիր Բանի Յասը: Այս ժամանակաշրջանից կղզու մասին համեմատաբար շատ հիշատակություններ են պահպանվել:
Գիտակցելով, որ իր պատմական անցյալով և ներկայով կղզին կարող է մեծ հետաքրքրություն առաջացնել երկրի այցելուների մեջ, Շեյխ Զայեդի մահից հետո Աբու Դաբիի ղեկավարությունը, հավատարիմ մնալով նախագահի սկսած գործին (պահպանել արգելոցը, հնավայրերը և դրանք հետաքրքիր վայրեր դարձնել այցելուների համար), մի քանի կղզիներ, այդ թվում նաև Սիր Բանի Յասը, միավորել և ստեղծել է զբոսաշրջային վայր, որն անվանել են «Անապատային կղզիներ»: Ձեր երթուղին այս ուղղությամբ ընտրելիս կարող եք նրանում ընդգրկել այցելություններ հնավայրեր, լեռնամագլցում, լաստանավով և ոտքով պտույտներ, ջրասուզում: Ի դեպ, հայտնի հնավայրերից են նեստորական վանական համալիրի ավերակները, որը հիմնադրվել է մ. թ. 7-րդ դարում:
Հանրությանն այս հնավայրը մատչելի դարձավ 2010-ից, այն դեպքում, երբ դոկտոր Ժոզեֆ Էլդերսի ղեկավարությամբ հնավայրի պեղումները սկսվել էին տարիներ առաջ: Պեղումների ժամանակ հայտնաբերվել են նեստորական եկեղեցու, վանականների խցերի, խոհանոցի, պահեստի, գոմերի հետքեր: Նաև հայտնաբերվել են կենցաղային իրեր` խեցեղեն, ապակե անոթներ, ծիսական ամաններ, որոնք զարդարված են խաչերով, արմավենիներով, խաղողի ողկույզներով:
Այս վանական համալիրի ավերակների մասին խոսելիս վերհիշենք, թե ինչ էր նեստորականությունը, ովքեր էին նեստորականնները: Նեստորականությունը քրիստոնեական ուսմունք է, որը ճանաչում է Քրիստոսի մեջ երկու բնություն և երկու դեմք: Քրիստոսի` Մարիամից ծնվելը, չարչարվելը, խաչի վրա մահը նեստորականությունը վերագրում է նրա մարդկային, իսկ հրաշքներ գործելը, գերբնական գործողությունները` նրա աստվածային դեմքին: ՈՒսմունքի անունը ծագել է 428-431 թթ. Կ. Պոլսի պատրիարք Նեստորից: Այս ուսմունքը 431 թ. Եփեսոսի ժողովում ճանաչվել է հերետիկոսություն և դատապարտվել: Սակայն երկար ժամանակ շարունակել է հետևորդներ ունենալ: Դրա վկայությունն այս վանական համալիրն է: Ի դեպ, Ամենայն հայոց կաթողիկոսությունը ևս մասնակցություն է ունեցել դավանաբանական վեճերին (Նիկեայի Տիեզերական ժողով` 325 թ., Կ. Պոլսի` 381 թ., Եփեսոսի` 431 թ.), ընդունել է Եփեսոսի ժողովի որոշումները և հետագայում պայքարել Ընդհանրական եկեղեցին պառակտող հերետիկոսական վարդապետությունների` եվտիքականության և նեստորականության դեմ:
Դավանաբանական վեճերը թողնելով մի կողմ` այս վանական համալիրը մեզ հետաքրքիր է որպես նախաիսլամական շրջանի քրիստոնեական համալիր: Սա ԱՄԷ-ի տարածքում հայտնաբերված առայժմ միակ քրիստոնեական հնագիտական վայրն է: Հնավայրը հանրությանը ներկայացնելու ժամանակ դոկտոր Ժոզեֆ Էլդերսն իր խոսքում նշում է. «Քսան տարի առաջ մենք չէինք էլ կարող երևակայել, որ քրիստոնեության հետքեր կհայտնաբերվեն Պարսից ծոցի այս բնակավայրում: Սա ցույց է տալիս, որ քրիստոնեությունը մեր պատկերացրածից ավելի լայն տարածում է ունեցել այս շրջաններում: Ի դեպ, մեզ այս ժամանակաշրջանից քիչ վանքեր են հայտնի»:
Պեղումներն իրականացնող խմբի պնդմամբ` սա գիտական լուրջ հայտնագործություն է, քանի որ շատ բան է բացահայտում այս բնակավայրի մասին. «Շատերը չգիտեն, որ այս բնակավայրը նախաիսլամական շրջանի պատմություն ունի»:
Պատմական հետազոտությունները ցույց են տալիս, որ Պարսից ծոցի բնակավայրերում քրիստոնեությունը տարածվել է գրեթե 350 տարում: Հետաքրքիր է, որ այստեղ հատկապես տարածված են եղել նեստորական համայնքները: Կան ևս մի քանի քրիստոնեական բնակավայրեր Պարսից ծոցի շրջանում: Մինչև հինգերորդ դար նեստորականների գլխավոր կենտրոն էր հանդիսանում Բահրեյնի Բեթ Քաթրայ բնակավայրը: Իսկ Սամահիջը եպիսկոպոսական նստավայրն էր:
Քրիստոնեական համայնք է եղել նաև Քուվեյթին պատկանող Ֆայլակա կղզում, Ակկազ բնակավայրում և Խարգում, Սաուդյան Արաբիային պատկանող Ժուբեիլ քաղաքում և Ժաբալ Բերրիում: Այդ մասին վկայում են հայտնաբերված եկեղեցիների ավերակները, խաչերը: Այս համայնքների գոյության մասին վկայող ավերակները հայտնաբերվել են հատկապես վերջին քսան տարում: Եվ հիմա նշված երկրներն օգտագործում են դրանք որպես տեսարժան վայրեր` ընդգրկելով զբոսաշրջային երթուղիների մեջ, գրավելով հատկապես մշակութային և պատմական տուրիզմի սիրահարներին:


Համասփյուռ ԳՐԻԳՈՐՅԱՆ
ԱՄԷ-ում մեր հատուկ թղթակից

Դիտվել է՝ 2155

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ